Після 2022 року серед жінок побільшало охочих їздити за кермом. До цього рішення їх може спонукати необхідність чи смерть близької людини, переповідає Суспільне Харків історії своїх учениць власниця однієї з харківських автошкіл для жінок Юлія Марущак.

На її курсах водійки з посвідченням можуть актуалізувати практичні навички за дев'ять годин занять, а кандидатки у водії — підготуватися до практичного іспиту на Toyota Corolla. На "короллах", за словами Марущак, у Харкові навчають лише у кількох місцях — попри те, що саме на цих машинах приймають іспити у сервісних центрах.

Як працює жіноча автошкола та чим відрізняється від змішаної, як наслідки війни мотивують жінок сідати за кермо і коли вулицями Харкова почнуть їздити навчальні "фурочки" — у матеріалі Суспільного.

"Я складала програму чотири роки": за якою методикою вчать водити в автошколі для жінок

В Юлії Марущак — понад 20 років водійського досвіду. Жінка розповідає, отримала атестат інструкторки з водіння категорії B у 2020 році й близько пів року навчала водити в одній з всеукраїнських мереж автошкіл для жінок.

Того ж року інструкторка звільнилася і, маючи досвід у підприємницькій діяльності, почала працювати самостійно — до 2024 року. Торік жінка потрапила на навчальну програму по підприємництву і, каже, зрозуміла що треба масштабуватися в автошколу.

Нині під її керівництвом працює четверо інструкторок на чотирьох легковиках. Одну автівку, розповіла підприємиця, придбали за грантові кошти.

"Зараз ми п'яту дівчинку вже взяли на стажування. І будемо ще шукати собі інструкторів, я думаю, двох. Це плани на найближчі пів року. В нас є ті, хто готує до іспитів, дівчата з атестатами: я, ще одна дівчина та новенька", — розказала Юлія Марущак.

В школі жінки можуть підготуватися до практичного іспиту з водіння за екзаменаційними маршрутами та отримати відеоінструкцію з теорією проходження маршрутів — "аж до покажчиків поворотів, коли що вмикаємо", каже Юлія Марущак.

Проте, більший попит має навчання практичного водіння жінок, які мають водійське посвідчення та прагнуть покращити навички, чи повернутися до керма після перерви. Курс триває 18 годин, а також є скорочена версія — на дев'ять годин, розповіла засновниця школи.

На першому занятті ми розбираємо потік, перелаштування. Паркуємося — це на кожному занятті. Друге (заняття — ред.) закриває тему перехресть, поворотів ліворуч, третє — круговий рух, і четверте, до прикладу, центр, вузькі вулички, або "цікаві перехрестя". Ми зрозуміли, що коли заняття закриває тему, це дуже ефективно працює", — каже Марущак.

Чим відрізняються підходи до навчання кермування жінок і чоловіків

Використання наочних орієнтирів замість технічних метрик на кшталт градусів чи метрів — одна з особливостей, яку виділяє Юлія Марущак у підході до навчання жінок.

"Ми пояснюємо це інакше: наприклад, двері відкрили — це метр. Тобто, на таких на речах, щоб воно наочно було", — розповідає Марущак.

В автошколі Юлії приділяють увагу як програмному аспекту навчання, так і психологічному. За її словами, важливим є те, щоб інструкторки ставилися до студенток без осуду, шукали альтернативні шляхи пояснення у випадках, коли щось незрозуміло чи не вдається.

"Дівчата ж вчаться не лише молоденькі. У мене були учениці й 62, і 67 років. З ними взагалі не хочуть займатися: "Господи, дайте вже дорогу молодим", і таке інше. Ніхто не питає в людини, чому взагалі їй це треба. Жінки ж не просто так йдуть вчитися, а тому, що насправді мають певні причини, дуже важливі", — каже Юлія Марущак.

Навчатися до автошколи Юлії інколи приходять чоловіки — найчастіше за рекомендацією студенток.

"З радістю б не їздили, але вимушені": як повномасштабна війна, а до того — пандемія, змінили попит жінок на водіння авто

З початком пандемії коронавірусу у 2020 році Юлія Марущак не призупиняла роботу — попит на послуги зріс.

"(Вміння водити — ред.) вирішувало дуже багато питань: щоб не потрапляти до громадського транспорту, і дітки, і покупки, і це ж дуже зручно, крім того. Дуже багато жіночих питань закриває саме автомобіль", — каже інструкторка з водіння.

Після початку повномасштабного вторгнення РФ Марущак кілька місяців не проводила навчання. Перші учениці та учні почали повертатися у травні 2022 року.

"Тоді світлофори навіть не працювали, або тільки-тільки починали вмикатись. Тож воно все було "лайтово" — ледь не одне заняття на день проводила. Я тоді навіть чоловіків брала в роботу. А потім вже люди почали повертатися, стало більше завантаженим місто. І так багато дівчат прийшли до висновку, саме через вторгнення, що їм необхідна навичка водити машину", — згадує підприємиця.

Нині жінок, охочих навчатися водити авто, — більше ніж до великої війни, відзначає Юлія Марущак.

В однієї жінки мати живе в Чугуївському районі. І доїхати туди вона може автобусом раз на тиждень. Їй самій вже за 60, і вона ще працює, а мамі — під 90. Вона з радістю може б не їздила, але через те, що треба провідувати маму, вона навчалася водити.

 

В іншої жіночки загинув чоловік, і вони жили не в місті. Тобто, їй потрібна оця логістика, щоб вона могла хоча б собі продуктів привезти, бо дуже довго йти пішки.

 

Є таке, що загинула дитина. А вони мріяли, що мама сяде за кермо також, і будуть їздити. Коли дитина загинула, то мама все одно цю мрію втілює. Зараз багато хлопців, чоловіків служать, а жінки, із діточками, як їм їздити? От вони і вчаться.

"Можливо, викладатиму категорії D, C. Так що у нас дорогами можуть їздити навчальні "фурочки"

У червні 2025 року Юлія Марущак додала до наявних у неї категорій B і C категорію CE. Проте, каже жінка, наразі вона не може навчати інших керувати вантажівками — для цього потрібен досвід та інструкторська атестація за щонайменше три роки після отримання категорії.

"Можливо, викладатиму ці категорії. Так що у нас дорогами можуть їздити навчальні "фурочки". Ще зараз я в процесі — вже склала іспит — на категорію D. Можливо, знадобиться, щоб на автобусах навчати дівчат", — каже підприємиця.

За словами Юлії, вона не чула про жіночі автошколи в Україні, які навчали б водінню на вантажівках чи автобусах. Сама вона опанувала вантажівки на спеціалізованому проєкті, а не в автошколі.

За інформацією Суспільне Харків